چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

سید مهدی حکیم ، در سال 1314 قمری در خانواده مرجعیت دینی نجف اشرف دیده به جهان گشود.

 اوبا مشورت شهید بزرگوار آیت‌الله صدر، تشکل دینی سیاسی حزب الدعوه را ایجاد و جامعه عراق را وارد مرحله جدیدی از مبارزات سیاسی کرد، سپس به بغداد رفت تا در برابر تهاجم اندیشه الحادی بعثی‌ها ایستادگی کند. حکام این حزب در یک توطئه تبلیغاتی تلویزیونی مدعی شدند که ایشان از جاسوسان آمریکا و رژیم صهیونیستی است. حکیم پس از یک ماه اختفا در بغداد، به نجف و از آنجا به عربستان و سپس به اردن رفت. با گسترش فشار بعثی ‌ ها، به کویت رفت و از آنجا نیزعازم پاکستان شد. چندی بعد در لندن به فعالیت پرداخت. تأسیس مرکز جهانی اهل‌بیت (ع) و ایجاد حرکت بسیج اسلامی عراق و انتشار مجله نورالاسلام و جریده رافدین از اقدامات ماندگار این شهید بزرگوار است. سرانجام در 17فروردین سال 1368 او را در اقدامی ناجوانمردانه در هتل محل اقامتش به شهادت رساندند و پیکر ایشان پس از انتقال به ایران در جوار کریمه اهل‌بیت(س) به خاک سپرده شد.

درگذشت کسایی مروزی شاعر شهیر و نامدار ایرانی

ابوالحسن مجدالدین کسایی مَروَزی شاعر قرن چهارم هجری قمری در سال341 هجری در مرو ولادت یافت و در دوران سلطنت سلطان محمود غزنوی، وی را مدح گفته است. پایان عمر این شاعر در ندامت از مدح سلاطین و اشتغال به شعر زاهدانه و پند و اندرز گذشت. از اشعار موجود او معلوم است که در ابداع مضامین و بیان معانی نو و توصیفات بدیع و تشبیهات لطیفِ طبیعی، مهارت بسیار و قدرت فراوانی داشت. کسایی مروزی در مدح اهل‌بیت، اشعاری سروده است و از این اشعار، شیعه بودن وی آشکار می‏شود. او سرانجام در2 جمادی الاول سال391قمری درگذشت.

درگذشت آلبرشت دورر

آلبرشت دورر ، نقاش ، حکاک و ریاضی‌دان آلمانی، در21 می سال1471 میلادی در نورنبرگ به دنیا آمد. اوبزرگ‌ترین گراورسازعصر خویش بود و با حکاکی روی چوب و فلزات آثار بی‌همتایی آفرید که در سراسر مغرب‌زمین دست به دست چرخید و نفوذ دامنه‌دار خود روی هنر سده شانزدهم اروپا را تثبیت کرد. پدرش طلا ساز بود و این حرفه را از پدرش آموخت. وی از نخستین نقاشانی است که شیفته چهره خود شد. نخستین اثر شناخته شده دورر، تصویری خطی از چهره خویش است که در 13سالگی کشیده‌ است و تا پایان عمر نیز به ساختن چهره‌هایی از خود ادامه داد. آوازه دورر در سراسر اروپاپیچید و بسیاری از هنرمندان آن دوره با او مکاتبه و دوستی داشتند. رافائل افتخار می‌کرد که با دورر مبادله نقاشی کرده است. از آثار او چهار حواری ، آدم و حوا ، چهره نقاش و
چهار سوار سرنوشت را می توان نام برد. او در6 آوریل1528 به واسطه بیماری نامعلومی که دچار آن شده بود درگذشت.

الحاق سرزمین پرتغال به استعمار اسپانیا

پرتغال رقیب سرسخت سیاسی و استعماری اسپانیا در قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکا به شمار می‏رفت، اما به‌علت مهاجرت فراوان اتباع پرتغال به مستعمرات این کشور و نابسامانی اوضاع اقتصادی، این کشور به‌تدریج نفوذ و قدرت سیاسی خود را از دست داد و همین موضوع موجب شد تا اسپانیا، در ششم آوریل سال 1580 میلادی این سرزمین را تصرف کند. پس از این واقعه بسیاری از مستعمرات پرتغال به دست قدرت استعماری هلند افتاد و برخی نیز به تصرف اسپانیا درآمد. اما در سال 1640میلادی، بر اثر قیام مردم پرتغال، این کشور بار دیگر مستقل شد.

کد خبر 131435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز